Nieuws

Herk-de-Stad optimaliseert dienstverlening burgerzaken met SmartLoket

Herk-de-Stad optimaliseert dienstverlening burgerzaken met SmartLoket 

In het Limburgse Herk-de-Stad, een stad met ongeveer 12.750 inwoners, heeft het bestuur opmerkelijke stappen gezet om digitale dienstverlening te omarmen. In een gesprek met Alain Steenaerts, verantwoordelijke voor de Dienst Burgerzaken, vertelt hij waarom Herk-de-Stad al in 2006 koos voor een digitaal loket. Toen stond de digitale dienstverlening nog in haar kinderschoenen. Tegenwoordig werkt de afdeling Burgerzaken van Herk-de-Stad al een aantal jaren met SmartLoket, met de modules Papieren en attesten, Adreswijziging, Reistoelating minderjarige en Meldingen. In dit klantverhaal vertelt Alain Steenaerts waarom Herk-de-Stad zo sterk heeft ingezet op digitalisering. Hij schetst de voordelen van SmartLoket, zowel voor de burger als voor de administratie. Samen duiken we in de visie en toekomst van digitale overheden. 

Een digitaal loket 

In 2006 zette Herk-de-Stad al stappen richting een digitaal loket, wat samen viel met de introductie van de elektronische identiteitskaart (eID). Hoewel de mogelijkheden toen nog beperkt waren en het proces niet altijd even gebruiksvriendelijk, omarmde het bestuur de visie van de digitalisering.  

Terugkijkend op de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, zien we dat digitale dienstverlening in steden en gemeenten een aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt. De doorbraak kwam met de introductie van itsme, die het identificatieproces vereenvoudigde en de burger vertrouwd maakte met dienstverlening via smartphones.  

Efficiënter werken op de dienst Burgerzaken 

De afdeling Burgerzaken van Herk-de-Stad werkt met verschillende modules van SmartLoket, waaronder Papieren en attesten, Adreswijzijging en Reistoelating minderjarige. 

Maar waarom heeft Herk-de-Stad ervoor gekozen om te digitaliseren? De kernvraag was: is er nog behoefte aan persoonlijk contact voor zaken als het aanvragen van een attest, het doorgeven van een adreswijzigingen of het aanvragen van een reistoelating voor een minderjarige? Met de beleidsnota als leidraad en in lijn met de visie van digitalisering van steden en gemeenten, begon de stad kritisch te kijken naar haar takenpakket. “Voor welke (aan)vragen of afspraken is een fysieke afspraak echt nodig? En kunnen we, door een aantal aanvragen te digitaliseren, onze dienstverlening en persoonlijke aanpak verbeteren?” dat zijn enkele van de vragen die ze zich gesteld hebben in Herk-de-Stad.  

Voordelen voor burger en bestuur 

De voordelen van de digitale transformatie in Herk-de-Stad zijn aanzienlijk, zowel voor de burger als voor de administratie: 

  • Voor de burger: De inwoners van Herk-de-Stad hoeven niet langer fysiek langs te komen voor alledaagse zaken zoals het aanvragen van een papier of attest of het doorgeven van een adreswijziging. Ze worden automatisch op de hoogte gehouden van de voortgang van hun aanvragen, wat opnieuw tijd en kosten bespaart. 
  • Voor het Bestuur: SmartLoket is gebruiksvriendelijk en gestructureerd. De toepassing kan rechtstreeks informatie uitwisselen met andere back-office software en we behouden de volledige historiek van alle aanvragen. Dankzij de digitalisering kan het team met minder mensen meer werk verzetten, terwijl de dienstverlening verbetert én er tijd vrijkomt voor andere, specifieke taken.  

Hoge adoptiegraad en tevredenheid 

De adoptiegraad van SmartLoket in Herk-de-Stad is hoog. Maar liefst 80% van de aanvragen voor adreswijzigingen verloopt nu digitaal. De inwoners besparen zowel tijd als kosten, terwijl het bestuur efficiënter kan werken. Alain Steenaerts is zeer tevreden over deze samenwerking, omdat de software van Green Valley Belgium eenvoudig, gebruiksvriendelijk, innovatief en dynamisch is. De software werkt uitstekend en zonder noemenswaardige problemen, waardoor de administratie haar inspanningen kan richten op verdere verbeteringen.  

In de toekomst kijkt Herk-de-Stad uit naar verdere innovaties en digitalisering. Alain Steenaerts gelooft dat dit de norm zal worden. Het pad van digitalisering is niet zonder uitdagingen, maar de voordelen wegen zwaarder dan de investeringen. 

Lees meer over SmartLoket

Antwerpen live met SmartLoket – Adreswijziging

Antwerpen live met SmartLoket – Adreswijziging

Ontdek de nieuwste stap in digitalisering voor een betere dienstverlening aan de burger in Antwerpen! De stad werkt sinds kort met SmartLoket – Adreswijziging, waarmee burgers nu eenvoudig online hun verhuizing kunnen melden. Geen ingewikkelde procedures meer, maar een snelle en efficiënte manier om adreswijzigingen door te geven.

Het nieuwe Verenigingsloket, krachtig verbonden met SmartLoket en CSderden

Het nieuwe Verenigingsloket, krachtig verbonden met SmartLoket en CSderden

Op 30 januari werd een eerste versie van het Verenigingsloket officieel gelanceerd. Green Valley Belgium is er trots op om deel uit te maken van dit nieuwe initiatief van de Vlaamse overheid. De gemeente Beveren is, met SmartLoket als pilootproject, één van de eerste steden en gemeenten in Vlaanderen die live is gegaan op dit platform. 

Green Valley Belgium lanceert digitaal ondernemersloket

Green Valley Belgium lanceert digitaal ondernemersloket

Een ondernemer heeft heel wat administratieve formaliteiten waaraan voldaan moet worden. Met SmartLoket – Ondernemen verloopt dit voortaan volledig digitaal.  Zowel start-ups als gevestigde ondernemers kunnen hier vergunningen, machtigingen, toelatingen e.d. digitaal aanvragen.

Week van de webinar – van 24 april tot en met 27 April

Week van de webinar – van 24 april tot en met 27 April

Green Valley Belgium organiseert een week gevuld met interessante webinars en jij kan er bij zijn! Van maandag 24 april tot en met donderdag 27 april zoomen we in op verschillende onderwerpen rond SmartLoket. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een bepaalde module? We hebben maar liefst 7 onderwerpen en 17 sessies ingepland voor jou tijdens onze week van de webinar. 

Ook interesse in SmartLoket?

Wij komen graag bij u langs voor een vrijblijvende demo.