Op 30 januari werd een eerste versie van het Verenigingsloket officieel gelanceerd in aanwezigheid van minister-president Jan Jambon en Christoph D’Haese, burgemeester van Aalst. Green Valley Belgium is er trots op om deel uit te maken van dit nieuwe initiatief van de Vlaamse overheid. De gemeente Beveren is, met SmartLoket als pilootproject, één van de eerste steden en gemeenten in Vlaanderen die live is gegaan op dit platform.
In dit artikel laten we Nele Haegemans programmacoördinator van het Verenigingsloket, Ilse Smeets en Florence de Laet, ICT-experts bij de gemeente Beveren en Kristof Vandeloo, product owner Common Applications bij Cipal Schaubroeck aan het woord om een toelichting te geven over het Verenigingsloket, de voordelen en de mogelijkheden die het biedt.
Digitale toegangspoort voor verenigingen en koepelorganisaties
Het Verenigingsloket is een digitale toegangspoort waar verenigingen en koepelorganisaties terechtkunnen voor alle essentiële overheidsinformatie en -dienstverlening. Het biedt een eenvoudige en geïntegreerde manier voor verenigingen om subsidies, attesten, vergunningen, materiaal en andere overheidsdiensten aan te vragen en op te volgen bij lokale besturen, overheidsinstanties en op termijn ook andere dienstverleners zoals koepelorganisaties en steunpunten. Verenigingen kunnen zich er ook registreren, hun eigen gegevens updaten en info geven over zichzelf aan potentiële leden op zoek naar een nieuwe hobby. Het is een initiatief van het Departement Cultuur, Jeugd en Media van de Vlaamse overheid. Het Verenigingsloket is van start gegaan met enkele pilootbesturen. In de nabije toekomst zal het verder uitgebreid worden met steeds meer besturen, zodat het uiteindelijk voor elke vereniging in Vlaanderen nuttig wordt.
Volgens Nele Haegemans, programmacoördinator van het Verenigingsloket, heeft het nieuwe digitale platform tal van voordelen, zowel voor de vereniging als voor openbare besturen. “Verenigingen krijgen toegang tot alle benodigde informatie op één plek, waardoor administratieve lasten worden verminderd en efficiëntie wordt bevorderd. Tegelijkertijd stelt het steden en gemeenten in staat om hun dienstverlening aan verenigingen te verbeteren en te stroomlijnen.”
“Green Valley Belgium is een waardevolle partner gebleken in dit innovatieve project. Hun expertise en betrokkenheid hebben bijgedragen aan de succesvolle implementatie van het Verenigingsloket in Beveren. Samen zetten we een belangrijke stap naar een betere dienstverlening voor verenigingen in Vlaanderen”, aldus Nele Haegemans.
Beveren als pilootproject
Sinds de lancering op 30 januari kunnen verenigingen uit Beveren heel wat informatie over dienstverlening terugvinden via het Verenigingsloket. “Van hieruit krijgen de verenigingen toegang tot de digitale aanvraagprocedures. In Beveren zijn er al 12 verschillende diensten beschikbaar, variërend van aanvragen tot subsidies. Dankzij de koppeling met SmartLoket kan elke vertegenwoordiger van de vereniging de status van deze dossiers voortaan online volgen, zowel op onze website als via het Verenigingsloket” vertelt Florence De Laet, ICT- expert bij de gemeente Beveren.
Haar collega Ilse Smeets is overtuigd van de toekomstvisie van het Verenigingsloket en de bijdrage ervan aan de digitalisering van overheidsdiensten. “Als iets via Vlaanderen wordt gelanceerd, dan vinden wij het belangrijk om hierop in te zetten. Dit pilootproject heeft ons ook meer inzicht gegeven in de processen, wat ook nieuwe opportuniteiten naar de toekomst toe creëert.”
“Zonder het team van Green Valley Belgium was het niet zo vlot verlopen” voegt Florence de Laet nog toe. “De ondersteuning en het teamwork waren enorm. We zijn samen gestart met een checklist en hebben de processen volledig doorgelicht en achteraf getest. Het spreekt voor zich dat we trots zijn op het resultaat!”
Derdenbeheer: een cruciale schakel in digitalisering
Het hart van het Verenigingsloket is het Verenigingsregister, een nieuwe databron met authentieke basisgegevens van (feitelijke) verenigingen. Hierdoor worden de data van verenigingen en hun contactpersonen centraal opgeslagen, wat tegelijkertijd eenmalige registratie en maximaal hergebruik over verschillende overheden en applicaties heen mogelijk maakt.
“Steden en gemeenten werken met 3 verschillende entiteiten: personen, ondernemingen en verenigingen. Terwijl er voor personen en ondernemingen al lange tijd een unieke databron bestaat, ontbrak deze voor verenigingen.” zegt Kristof Vandeloo, product owner Common Applications bij Cipal Schaubroeck. Hij vertelt dat het derdenbeheer [Ga1] de onmisbare schakel wordt tussen de authentieke data van verenigingen en alle toepassingen binnen de Cipal Schaubroeck – groep, waaronder SmartLoket. Dankzij CSderden kunnen alle toepassingen van Cipal Schaubroeck gebruikmaken van deze gegevens, zonder afzonderlijk te koppelen aan het Verenigingsregister.
“De voordelen van deze werkwijze zijn talrijk.” vertelt Kristof Vandeloo enthousiast. “Door de ontwikkeling te centraliseren voorkomen we dat er voor elke applicatie apart connecties gebouwd moeten worden. Op die manier kunnen we het aantal aansluitingen minimaliseren voor de lokale besturen. En het belangrijkste voordeel is toch wel dat een centraal derdenbeheer toelaat om de authentieke gegevens lokaal te verrijken. CSderden wordt zo een lokale authentieke bron, wat de betrouwbaarheid en consistentie van gegevens waarborgt.”
Met de lancering van het Verenigingsloket is de eerste stap gezet naar een gebruiksvriendelijk, geïntegreerd digitaal systeem voor verenigingen en overheidsinstanties. Koppelingen met SmartLoket en CSderden maken het nog waardevoller voor alle betrokken partijen.
Meer informatie
Vragen over de mogelijkheden van het Verenigingsloket, de koppeling met SmartLoket of CSderden?
Neem vandaag nog contact op!