Nieuws

Gemeentelijke documenten voor Katelijnenaars komen voortaan snel en veilig in de mailbox

Voortaan kunnen inwoners van Sint-Katelijne-Waver heel wat gemeentelijke attesten en documenten volautomatisch aanvragen van thuis. Ze ontvangen het rechtsgeldige document meteen in hun digitale brievenbus. In totaal gaat het om twintig akten en attesten die, 24 op 24 en 7 op 7 , digitaal kunnen aangevraagd en ontvangen worden.

“Als de burger zich aanmeldt met zijn elektronische identiteitskaart of via de app Itsme, dan kan hij het aangevraagde document meteen downloaden. Een rechtsgeldige elektronische handtekening garandeert de echtheid van de documenten”, vertelt burgemeester Kristof Sels (N-VA), die bevoegd is voor dienstverlening. De gebruiker kan het document meteen afdrukken, maar het blijft ook drie maanden lang online beschikbaar. “Om de veiligheid te garanderen, zal het document niet rechtstreeks naar het e-mailadres van de aanvrager worden gestuurd. Want wat als die wordt gekraakt? De aanvrager ontvangt in zijn mailbox wel een link naar het document in zijn ‘persoonlijk digitaal dossier’, de federale Ebox en binnenkort ook in het Vlaams Burgerprofiel. ”, zegt schepen Digitalisering Sven Verelst (CD&V).

Tijdsbesparing

Een van de zaken die voortaan op deze manier kan worden aangevraagd, is het uittreksel uit het strafregister. “Dit document wordt veruit het meest aangevraagd. Meer dan duizend per jaar. Voor al deze mensen zal deze nieuwe manier van werken nu een hele tijdsbesparing opleveren. Ook de afhandeling van model 2, waarbij advies van de politie nodig is, verloopt volledig digitaal”, aldus de burgervader. “Als gemeente besparen we heel wat tijd nu deze zaken digitaal verlopen. Al enkele jaren zetten we hoog in op het digitaliseren van onze dienstverlening. We hebben nu opnieuw een belangrijke stap gezet”, besluit de schepen.

Bron: Het Laatste Nieuws

Digitale dienstverlening breidt uit

Digitale dienstverlening breidt uit

Ook inwoners van Herk-de-Stad en Peer kunnen vanaf nu attesten en uittreksels digitaal aanvragen. Dag en nacht, 7 dagen op 7. Herk-de-Stad en Peer hadden al enkele jaren een digitaal loket waarmee de burger van thuis uit attesten en uittreksels kon aanvragen. De...

25 attesten en uittreksels digitaal beschikbaar!

25 attesten en uittreksels digitaal beschikbaar!

Goed nieuws voor de inwoners van Bocholt en Zutendaal! Sinds begin april kunnen ze 25 attesten en uittreksels digitaal aanvragen, 7 dagen per week, 24 uur per dag, zonder dat ze zich hiervoor naar het gemeentehuis moeten verplaatsen. De dienst Burgerzaken levert...

Informatiesessies SmartLoket voor klanten Cipal Schaubroeck

Informatiesessies SmartLoket voor klanten Cipal Schaubroeck

Op 23, 24 en 25 oktober organiseerde Green Valley Belgium in samenwerking met Cipal Schaubroeck verschillende infosessies SmartLoket voor de klanten Bevolking en Burgerzaken van site Geel en site Nazareth. Tijdens de infosessies vertelden we hoe SmartLoket de huidige,...

6 besturen kiezen voor papieren en attesten

6 besturen kiezen voor papieren en attesten

Stad Peer, stad Halle en de gemeentes Balen, Bocholt, Berlaar en Sint-Katelijne-Waver kiezen voor SmartLoket - Papieren en attesten. Inwoners kunnen binnenkort verschillende bevolkingsattesten, uittreksels en afschriften van aktes burgerlijke stand en uittreksels uit...

Burgerlijke stand gaat digitaal

Burgerlijke stand gaat digitaal

Vanaf 1 april worden alle akten van de burgerlijke stand digitaal ingevoerd. De papieren geboorte- of huwelijksakte is daardoor verleden tijd. Digitale akten worden opgeslagen in één centrale databank. Deze digitale databank moet vooral de interne werking van de...

Ook interesse in SmartLoket?

Wij komen graag bij u langs voor een vrijblijvende demo.