Nieuws

Gemeentelijke documenten voor Katelijnenaars komen voortaan snel en veilig in de mailbox

Voortaan kunnen inwoners van Sint-Katelijne-Waver heel wat gemeentelijke attesten en documenten volautomatisch aanvragen van thuis. Ze ontvangen het rechtsgeldige document meteen in hun digitale brievenbus. In totaal gaat het om twintig akten en attesten die, 24 op 24 en 7 op 7 , digitaal kunnen aangevraagd en ontvangen worden.

“Als de burger zich aanmeldt met zijn elektronische identiteitskaart of via de app Itsme, dan kan hij het aangevraagde document meteen downloaden. Een rechtsgeldige elektronische handtekening garandeert de echtheid van de documenten”, vertelt burgemeester Kristof Sels (N-VA), die bevoegd is voor dienstverlening. De gebruiker kan het document meteen afdrukken, maar het blijft ook drie maanden lang online beschikbaar. “Om de veiligheid te garanderen, zal het document niet rechtstreeks naar het e-mailadres van de aanvrager worden gestuurd. Want wat als die wordt gekraakt? De aanvrager ontvangt in zijn mailbox wel een link naar het document in zijn ‘persoonlijk digitaal dossier’, de federale Ebox en binnenkort ook in het Vlaams Burgerprofiel. ”, zegt schepen Digitalisering Sven Verelst (CD&V).

Tijdsbesparing

Een van de zaken die voortaan op deze manier kan worden aangevraagd, is het uittreksel uit het strafregister. “Dit document wordt veruit het meest aangevraagd. Meer dan duizend per jaar. Voor al deze mensen zal deze nieuwe manier van werken nu een hele tijdsbesparing opleveren. Ook de afhandeling van model 2, waarbij advies van de politie nodig is, verloopt volledig digitaal”, aldus de burgervader. “Als gemeente besparen we heel wat tijd nu deze zaken digitaal verlopen. Al enkele jaren zetten we hoog in op het digitaliseren van onze dienstverlening. We hebben nu opnieuw een belangrijke stap gezet”, besluit de schepen.

Bron: Het Laatste Nieuws

Antwerpen live met SmartLoket – Adreswijziging

Antwerpen live met SmartLoket – Adreswijziging

Ontdek de nieuwste stap in digitalisering voor een betere dienstverlening aan de burger in Antwerpen! De stad werkt sinds kort met SmartLoket – Adreswijziging, waarmee burgers nu eenvoudig online hun verhuizing kunnen melden. Geen ingewikkelde procedures meer, maar een snelle en efficiënte manier om adreswijzigingen door te geven.

Het nieuwe Verenigingsloket, krachtig verbonden met SmartLoket en CSderden

Het nieuwe Verenigingsloket, krachtig verbonden met SmartLoket en CSderden

Op 30 januari werd een eerste versie van het Verenigingsloket officieel gelanceerd. Green Valley Belgium is er trots op om deel uit te maken van dit nieuwe initiatief van de Vlaamse overheid. De gemeente Beveren is, met SmartLoket als pilootproject, één van de eerste steden en gemeenten in Vlaanderen die live is gegaan op dit platform. 

Herk-de-Stad optimaliseert dienstverlening burgerzaken met SmartLoket 

Herk-de-Stad optimaliseert dienstverlening burgerzaken met SmartLoket 

In het Limburgse Herk-de-Stad, een stad met ongeveer 12.750 inwoners, heeft het bestuur opmerkelijke stappen gezet om digitale dienstverlening te omarmen. In een gesprek met Alain Steenaerts, verantwoordelijke voor de Dienst Burgerzaken, vertelt hij waarom Herk-de-Stad met SmartLoket zo sterk heeft ingezet op digitalisering.

Green Valley Belgium lanceert digitaal ondernemersloket

Green Valley Belgium lanceert digitaal ondernemersloket

Een ondernemer heeft heel wat administratieve formaliteiten waaraan voldaan moet worden. Met SmartLoket – Ondernemen verloopt dit voortaan volledig digitaal.  Zowel start-ups als gevestigde ondernemers kunnen hier vergunningen, machtigingen, toelatingen e.d. digitaal aanvragen.

Ook interesse in SmartLoket?

Wij komen graag bij u langs voor een vrijblijvende demo.